Vyhledávat

6 knih o výtvarném tvoření, které by vám neměly uniknout

Možná jste začínající pedagog nebo student výtvarné výchovy. Možná rodič, který má vztah k tvoření a hledá nové nápady. Nebo jste lektorkou v mateřské centru či učíte v lesní školce. Tvoření s dětmi je zkrátka součástí vaší práce a víte, že někdy je dobré a přínosné sáhnout po inspiraci.

Má ještě v dnešní době cenu číst knihy na toto téma?

Na první pohled by se mohlo zdát, že stačí otevřít Pinterest nebo jinou sociální síť a jen si vybrat z tisíce nabízených námětů. Jenže opravdu to stačí? Pokud to myslíte s výtvarnou pedagogikou vážně a chcete děti opravdu rozvíjet, je třeba trochu širšího pohledu. 

Pomocí nám v tomto může být  literatura týkající se jak konkrétních výtvarných námětů, tak pedagogických konceptů a přístupů. Jak si ale z toho množství literatury o tvoření vybrat?

Jaké knihy nemá cenu číst?

Abych vám ulehčila výběr, rovnou některé typy knih vynechám. Nebudu psát knihách, které vedou k pouhému kopírování námětu. Řada příruček o tvoření nedává vůbec prostor pro dětskou kreativitu a rovnou předkládá, jak má finální výsledek přesně vypadat.

Vynechám také knihy typu Naučte se namalovat… (auto, kočku, postavu…), protože to, co chceme v dětech podporovat, je jejich vlastní autentické zobrazování reality, nikoliv šablonovité zkratky dospělých.

Jistě jste v očekávání, které publikace se dostaly do mého užšího výběru. Ano, jsem si vědomá, že jde o subjektivně zabarvený výběr. Je dán především tím, že se sama zaměřuji na prožitkovou výtvarnou výchovu. Právě v těchto knihách jsem nalezla podporu pro mou vlastní práci. Zároveň jsou v něm i knihy, které jsem napsala ve spolupráci s kolegyní Veronikou Kirchnerovou, a vím, že pomáhají celé řadě jiných pedagogů.

Tak tedy pojďme na to. Šest knih, které rozhodně stojí za to si přečíst.

1. Dívej se, tvoř a povídej

Jedna z knih Jana Slavíka a Vladimíry Slavíkové. Pokud vás to táhne k artefiletice, nesmíte ji minout. Krom praktických výtvarných námětů pokládám za zcela stěžejní pasáže, ve kterých se dozvíte základní informace o tomto výchovně vzdělávacím konceptu. Jak vystavět artefiletickou hodinu, jak uspořádat skupinu, jak hodnotit výtvarná díla, jaké kompetence jako pedagog musíte mít, abyste byl schopen takovou hodinu vést a další.

Uvádí rovněž vazby k RVP pro odpovídající věk a nabízí komentované postřehy z artefiletické praxe. Čtenáři přivítají i odkazy na širší kulturní souvislosti, které se vztahují k námětům práce.

SLAVÍKOVÁ, Vladimíra. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 194 s. ISBN 978-80-7367-322-2.

2. Výchova prožitkem

Toto je naše nejúspěšnější kniha. Několik týdnů se držela na 1. místě mezi nejprodávanějšími knihami v nakladatelství Portál. A je pravdou, že i z praxe se mi potvrzuje, že jde o hojně  využívanou příručku mezi pedagogy mateřských škol.

Základní struktura knihy je inspirována ročním koloběhem. Každá kapitola má své nosné téma – projekt, zpracovává vždy jeden měsíc školního roku a zahrnuje základní svátky měsíce, rytmus přírody a počasí. Projekty spojují tvořivé činnosti s hrami a inspirací pro podporu spontánní hry a kreativity dětí.

RUBEŠOVÁ, Radka; KIRCHNEROVÁ, Veronika. Výchova prožitkem : tvořivé hry a činnosti pro mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 140 s. ISBN 978-80-262-0505-0.

3. Kreativní malování s dětmi

Kniha vychází z uceleného konceptu Kreativní malování, které tvoří Dana Cejpková na základě každodenních zkušeností ve svém pražském výtvarném ateliéru pro děti. Díla mají charakteristický výraz. Jedná se ve většině případů o malby na formátu A2.

Kniha spojuje psychologické poznatky o vývojových stádiích a praktické výtvarné techniky pro děti 2 – 3 let, 3 – 5 let a 6 – 10 let.

K  věkovým skupinám najdete upravené techniky i zásady, kterak s takovými dětmi tvořit. Za jednu z nich považuje autorka například dovednost správně se ptát. Nestačí jen zadat téma. V průběhu tvoření se dítěte doptáváme a necháváme mu prostor na přemýšlení. Otázkami také udržujeme jeho pozornost a aktivujeme tvůrčí myšlenky.

Pokud tvoříte s batolaty a jejich rodiči, najdete v knize inspiraci, jak takové děti udržet v procesu tvorby. Zároveň vám kniha dá teoretickou podporu, kterak rodičům vysvětlit smysluplnost a potřebnost tvoření už s takto malými dětmi.

Určitě doporučuji si knihu přečíst a nakouknout na stránky ateliéru. Ať už z pozice rodiče nebo pedagoga.

CEJPKOVÁ, Dana. Kreativní malování s dětmi. První vydání. Praha: Grada, 2015. 80 stran. ISBN 978-80-247-5371-3.

4. Hravé tvoření pro malá stvoření

Toto je úplně první kniha, kterou jsem napsala před 12 lety s Veronikou Kirchnerovou. Velmi mě tehdy potěšilo, když mě vyzvala k spolupráci. Byly to krásné časy na rodičovské dovolené, kdy jsme se scházely v našich domácnostech za účelem  focení, vymýšlení nových výtvarných technik a psaní postupů.

Najdete zde celkem 35 výtvarných projektů zahrnující malování na trička, tvoření z ovčího rouna či sádrových obvazů.

Opět jsou všechny projekty doplněny motivacemi a jednoduchými hrami.

K mnoha námětům se i já sama s oblibou vracím. Ať už je to vycpaná želva, houpací slepice nebo taška z krokodýlí kůže.

RUBEŠOVÁ, Radka; KIRCHNEROVÁ, Veronika. Hravé tvoření pro malá stvoření. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7367-524-0.

5. Výtvarné činnosti pro malé děti

Autorkou této knihy je  Maryann F. Kohl, což je americká (vlastně světová) ikona výtvarné pedagogiky zaměřené na procesové (prožitkové) tvoření. I já osobně z ní čerpám, co se teoretického přesahu týče.

Hlavní myšlenkou knihy je, že malé děti berou výtvarnou činnost jako způsob objevování světa a jako zajímavou a podnětnou hru. A tato linka se táhne celým dílem. 

Nenajdete zde sice zpracovaná konkrétní výtvarná témata, ale řadu technik můžete využít pro své vlastní výtvarné projekty.

Zajímavost: Maryann Kohl má na facebooku skupinu Process Art with MaryAnn Kohl, takže pokud byste se chtěli inspirovat a procvičovat angličtinu, s chutí do toho.

KOHL, Mary Ann F. Výtvarné činnosti pro malé děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 127 s. ISBN 80-7178-891-0.

6. Třináctá komnata dětské duše

Autorkou knihy je Gestalt terapeutka, která se po celý svůj život věnovala arteterapeutické práci s dětmi. Velmi citlivě popisuje význam výtvarného projevu pro dětskou osobnost a nejrůznější možnosti, kterak dětem pomoci najít cestu k sebevyjádření. Kniha je určená nejen odborné veřejnosti – psychologům, psychoterapeutům, učitelům, ale také čtenářům se zájmem o sebepoznávání a rodičům. Může se stát dobrým pomocníkem ve výchově dítěte. Obsahuje mnoho konkrétních ukázek z terapeutické práce s dětmi a velké množství terapeutických technik – od malování, přes práci s hlínou, práci s tělem, smysly, sny, vyprávění příběhů, terapie hrou, atd.

OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 80-903306-0-6.

Inspirativních knih, na které se nedostalo, je celá řada. Mnoho z nich je zachycených ve velmi podrobně vypracované rešerši výtvarné literatury, kterou dávám k dispozici ve svých online kurzech.

Jeden z nich za pár dnů právě začíná. Jmenuje se Nadchněte děti pro tvoření a je zcela zdarma. V průběhu pěti dnů vám ukážu možnosti, jak vtáhnout děti lehce, přirozeně a hravě do tvůrčího procesu. Přidejte se a změňte svůj pohled na výtvarnou výchovu.

2 Komentářů

  • Babka Korenarka

    Dobry den, neda mi to a musim se zeptat: „Gestalt terapie“ je nejaky odborny nazev?? Neni to v prekladu proste terapie tvorenim?

    16/04/2021 v 15:04

Vložte komentář k příspěvku