Vyhledávat

Pusťte se s dětmi do RECYtvoření a zužitkujte staré hračky

Ve skupině Tvoříme s prožitkem měla nedávno velký úspěch výzva RECYtvoření aneb Zachraň hračky z koše. Každý den jsem zveřejňovala tipy, jak využívat staré nebo rozbité hračky při prožitkovém tvoření – a o ty nejlepší se s vámi teď ráda podělím.

Proč zrovna vyřazené hračky?

Ráda vymýšlím originální náměty, které děti okamžitě nadchnou tím, že nejsou okoukané a probouzejí fantazii. Použít hračky neobvyklým způsobem mi přišlo jako skvělý nápad hned z několika důvodů.

  • Děti dostanou nový impuls, jak s hračkou zacházet, což přirozeně rozvíjí jejich kreativitu.
  • Na těchto aktivitách nejde nic pokazit, což u dětí odbourává strach z chyby a neúspěchu. Mohou bez zábran experimentovat a uskutečnit ty nejšílenější nápady.
  • I děti, které obvykle nerady tvoří, jsou tak zaujaty neobvyklou situací, že si ani nevšimnou, že mají barvy v ruce.

Jak tedy začít s RECYTVOŘENÍ?

Nasbírejte si do krabice všechny staré hračky, které chcete při tvoření použít. Možná budete překvapení, jaké poklady doma objevíte! Zkuste s dětmi nahlas přemýšlet, k čemu vás jednotlivé hračky inspirují a co byste z nich mohli společně vytvořit.  

Hračky z krabice můžete s dětmi třídit podle následujících kritérií, které si napíšete na papírové kartičky.

MĚKKÝ – TVRDÝ

MALÝ – VELKÝ

PLAST – DŘEVO – TEXTIL – KOV

Zdánlivě to vypadá, že se odchylujeme od tvoření. Ale opak je pravdou. V předškolním věku je jeden z největších benefitů tvoření to, že děti prozkoumávají výtvarný materiál. Osahávají si jeho vlastnosti, zjišťují, jak funguje a zkouší s ním experimentovat.

Z celé výzvy pro vás mám tři tipy, které si můžete společně s dětmi doma vyzkoušet.

Stopy hraček

Po prozkoumání hraček si mohou děti vyzkoušet, co se stane, když některou z nich použijí k vytvoření otisku. My jsme si nachystali domácí slané těsto obarvené potravinářským barvivem, ale můžete sáhnout i po plastelíně nebo keramické hlíně.

Při této aktivitě nejde ani tak o tvoření výrobků, ale spíš o radost ze hry a zkoumání jednotlivých materiálů. Žasněte s dětmi nad otisky, které vznikají, a podporujte je v dalším experimentování.

Pokud přeci jen stojíte o výsledné dílo, můžete si vytvořit placku (mandalu), do které bude dítě hračku otiskovat.

Vytvořte si svůj “mystery box”

Vložte do krabice pár starých hraček a další tvořivý materiál – špejle, chlupaté dráty, lepicí pásku, mrkací oči, plastelínu… Až ji dítě objeví a otevře, nechejte ho volně tvořit podle fantazie. Jeden “mystery box” si můžete připravit i pro sebe, abyste mohli tvořit společně a vzájemně se motivovat. Pomáhejte si, povzbuzujte se a bavte se! Podívejte se, jak tato zábava dopadla u nás:

Když malují hračky…

Toto tvoření je vhodné hlavně pro nejmenší batolata, ale určitě zabaví i předškoláky a školáky.

Nejprve jsme si s vyřazenými hračkami trochu pohráli a pak jsme je položili na papír a obkreslovali pastelkami. Nakonec jsme hračky použili místo štětců a razítek – největší úspěch měly dřevěné kostky a “zadečky” plyšáků.

Obávala jsem se barevného šílenství, ale ukázalo se, že zbytečně. Děti byly zaujaté a ponořené do tvorby –  prostě tvoření zaměřené na proces jako vyšité! 

Pokračujte se mnou v RECYtvoření

Určitě máte doma spoustu dalších věcí, které už dosloužily a chystáte se je vyhodit. Ještě než se vydáte ke kontejneru, na chvíli se zastavte a popřemýšlejte, jak je s dětmi kreativně využít.

A pokud vám schází inspirace, přidejte se do nové dvoutýdenní RECYtvořivé výzvy, kde vám ukážu, jak si ze starého oblečení, plechovek a kartonů vyrobit třeba příšerky, veselá zvířátka nebo ruční papír. Výzva je zároveň skvělou příležitostí, jak dětem představit téma recyklace a naladit se s nimi na nadcházející oslavy Dne Země. Začínáme 20. 4. – těším se na vás!





Žádné komentáře

Vložte komentář k příspěvku